duminică, 6 martie 2011

Interviu cu Martha Fierro: "Iubesc sahul, si asta nu inseamna doar sa joci!"



“Trebuie sa fi gata sa faci multe nopti albe."
Anastasiya Karlovich: Ce crezi despre situatia ta in turneu? Si ce crezi despre Grand Prix in general?

Martha Fierro: Ei bine, pentru moment am o situatie normala in turneu. Am pierdut 2 partide, asa ca inainte stateam mult mai bine. De fapt, inca simt ca am energie si am o dispozitie buna. Am avut rezultate diferite in turneele anmterioare din Grand Prix. Am jucat bine in primul dar apoi am jucat prost in Jermuk. In Nanjing obtineam mereu pozitii bune dar cumva risipeam totul intr-o mutare sau doua. Am fost complet oarba acolo. Cred ca a fost o idee excelenta din partea FIDE organizarea acestui circuit de Grand Prix. In primul rand s-a dat astfel o sansa femeilor sa devina sahiste profesioniste. Femeile au acum cateva turnee puternice; ele obtin premii in bani si au si sansa de a disputa un meci pentru titlul mondial. Conditiile sunt foarte bune la aceste turnee si este foarte motivant pentru femei sa continue sa studieze si sa se pregateasca, si sa incerce sa-si mentina ratingul ELO sau sa si-l mareasca, pentru a participa in urmatoarele circuite Grand Prix.A.K.: Cunoastem faptul ca nu esti doar jucatoare de sah, ci esti de asemenea organizatoare de turnee si secretat al Comisiei pentru sahul feminin. Care sunt celelalte activitati ale tale? Si cum reusesti sa le faci pe toate?

M.F.: In primul rand, iubesc sahul si asta nu inseamna doar sa joci sah. De asemenea antrenez mult,  in principal sahiste mai mici sau mai mari din Italia. Activez de asemenea in comisia pentru sahul feminin dupa cum ai mentionat, unde incerc sa imbunatatesc conditiile din sahul feminin din toata lumea. Fac parte de asemenea din Accademia Internazionale di scacchi together impreuna cu Roberto Mogranzini si cu alte persoane. Colaborez cu aceasta academie la aproape toate turneele care se organizeaza in Italia. Avem experienta in organizarea turneelor de sah si ajutam cu multe lucruri cum ar fi trimiterea de invitatii catre jucatori, trimiterea de mareriale catre surse media samd. De asemenea suntem organizatorii unor evenimente sahiste in Italia. Spre exemplu vom organiza un frumos turneu in zona montana Forni di Sopra in perioada 12-18 iunie, la care vom oferi cazare si masa gratuit tuturor participantilor cu titluri de IM si GM. Ca sa fiu sincera aceste activitati ocupa mult timp si daca organizezi un turneu ar trebui sa fi gata sa iti petreci multe nopti albe. Dar atunci cand particip la asemenea turnee ca acestea din circuitul Grand Prix incerc sa exclud complet alte activitati. Chiar si elevii mei stiu ca nu este o idee buna sa ma deranjeze in timpul acestor turnee.


A.K.: Ce este mai usor pentru tine: sa joci cu barbati sau cu femei? Este vreo diferenta?


M.F.: Ca sa fiu sincera este diferit atunci can joc contra femeilor fata de partidele disputate impotriva barbatilor. Cand joc impotriva femilor simt ca ele vor sa ma invinga si ca reactie vreau si eu sa le inving. Dar nu am aceeasi agresivitate atunci cand joc impotriva barbatilor. Chiar si statisticile turneelor feminine ne arata ca in aceste turnee sunt mult mai putine remize comparativ cu turnele masculine. Trebuie sa spun ca ma simt mai stresata atunci cand joc in turneele feminine, si mult mai relaxata in cele masculine.


Singurul lucru care ma deranjeaza si ma face sa ma simt inconfortabil este atunci cand joc impotriva unor copii micuti. Uneori ma gandesc: "cum de a putut acest baiat micut sa ma invinga?". Se intampla, deparece sunt unii care chiar au ratinguri ELO mai mari!


A.K.: Exista niste studii care arata ca barbatii joca mai atractiv atunci cand intalnesc femei pe care le considera atractive. Ai simtit vreodata asta?


M.F.: Forte interesant, dar barbatii par sa joace diferit impotriva mea, ei nu incearca sa ma zdrobeasca ci din contra, incearca sa faca remiza! Nu am simtit asta poate si deoarece nu m-am gandit niciodata la asta. O sa verific partidele mele din nou si sa vad cine a jucat mai agresiv, astfel incat a considerat ca sunt o femeie atractiva (zambeste)!


A.K.: Ce faci atunci cand nu joci sah? Cum te relaxezi dupa partide?


M.F.: Imi place sa citesc si intotdeauna imi iau carti cu mine. Imi place sa ma uit la filme dar cred ca pentru mine este mai bine pentru mine sa nu ma uit la filme de groaza. Eram mai demult la un turneu si m-am uitat la un film de groaza, dupa care nu am mai reusit sa dorm in acea noapte, a trebuit sa aprind lumina in camera. Imi place sa ma uit la TV deoarece ma relaxeaza dupa o partida si sunt fericita ca aici exista un canal italian.  Imi place de asemenea sa merg la piscina. In primele zile obisnuiam sa alerg si apoi sa merg la piscina dar acum a ramas doar mersul la piscina. Cred ca trebuie sa incep sa alerg din nou deoarece este ceva ce ma relaxeaza de asemenea dupa o partida si dorm mai bine dupa asta.


A.K.: Cine te ajuta in timpul unui turneu? Ce te inspira sa joci mai bine, sa ai o motivatie?


M.F.: Am cateva persoana care ma ajuta sa ma pregatesc. Prietenul meu este Maestru International si ma ajuta uneori cu pregatirea. Studiez de asemenea cu GM Oleg Korneev, el imi da multa incredere si gaseste mereu cuvintele potrivite ca sa ma faca sa simt ca pot sa inving pe oricine. In timpul turneelor anterioare din circuitul Grand Prix am trimis informatii catre unele cotidiane din Ecuador, iar ele le-au publicat. Asa ca am primit multe emailuri cu incurajari din partea unor persoane pe care nu le-am intalnit niciodata. Multi oameni ma sprijina si imi urmaresc rezultatele si uneori imi trimit incurajari. Federatia de Sah din Ecuador publica de asemenea rezultatele mele. Acest sprijin pe care il primesc este foarte important. Dar incerc sa nu acord atentie la aceste lucruri in timpul turneelor deoarece raspunderea devine prea mare. Nu sunt favorita in acest turneu, asa ca nu pot decat sa incerc sa joc la cel mai bun nivel al meu. Dar in general sprijinul pe care il primesc ma inspira si citesc totul dupa ce termin un turneu!


A.K.: Acorzi atentie lucrurilor pe care le spun oamenii despre partidele tale?


M.F.: Ma simt prost atunci cand pierd ca o incepatoare: spre exemplu, atunci cand sunt zdrobita inca din deschidere. Am elevi, si atunci cand joc trebuie sa arata un anumit nivel de sah. Daca pierd o partida impotriva unei jucatoare precum Maia Chiburdanidze nu ma supar. Nu ma supar in general atunci cand pierd, doar cand pierd in mod stupid. Asta poate sa ma enerveze cu adevarat. Nu imi pasa prea mult ce cred oamenii despre jocul meu, cel mai important pentru mine este sa simt ca am jucat ok.


(SURSA:  http://qatar2011.fide.com/index.php)

Un comentariu:

  1. La multi ani domnului Stanca...viata lunga si sa publice cat mai multe interviuri frumoase ca acesta .Interesant ce spune fata asta ...cine iubeste sahul nu trebuie numai sa joace sah .Frumos !

    RăspundețiȘtergere