marți, 1 martie 2011

Interviu cu GM Elina Danielian


“Nu pot sa ma plang in legatura cu situatia mea actuala”

Anastasiya Karlovich: Spune-ne un pic despre modul in care merge turneul. Care este pozitia ta in actualul ciclul Grand Prix?


Elina Danielian: Ei bine, nu am nici o sansa pentru a ocupa primul loc in clasamentul general al Grand Prix. Dar pentru mine este de asemenea important sa joc bine aici deoarece este ultimul eveniment din prezenta serie de Grand Prix-uri si desigur iti da emotii pozitive sa joci bine si sa incerci sa lupti pentru premii. Pentru mine este foarte important sa arat un stil pozitiv si sa joc partide frumoase. Nu pot sa ma plang in legatura cu situatia mea actuala.Poate am avut un pic de noroc dar dupa ce au trecut primele runde am simtit ca pot sa calculez, ca pot sa lupt, si ca mintea mea functioneaza, iar acest lucru este cel mai important pentru mine acum.
A.K.
Ai avut timp ca sa te pregatesti in mod special pentru acest turneu?
E.D.
Nu a existat nici o pregatire speciala. Inainte de acest turneu, acum o saptamana am jucat intr-un turneu foarte frumos in Italia. Prietena mea Martha Fierro a fost printre organizatori acolo. Am jucat foarte bine, am castigat imporiva unor Mari Maestrii si am facut remize cu Dreev si Delchev. A fost un turneu foarte tare pentru mine deoarece am jucat impotriva favoritilor evenimentului. Asa ca asta a fost pregatirea mea.

A.K. Unii jucatori considera ca nu este bine sa joci asemenea turnee puternice chiar inaintea unui turneu important...
E.D. Nu am mai jucat turnee serioase de anul trecut. Ultimul turneu la care participasem a fost Cupa Europeana a Cluburilor.  Nu iau in considerare Campionatul Mondial deoarece s-a terminat foarte rapid pentru mine. De aceea am vrut sa joc ceva inainte de Qatar si sa intru intr-o dispozitie de lupta. In plus, in Italia a fost o atmosfera foarte buna si prieteneasca, iar asta ajuta la obtinerea unor rezultate bune.

A.K. Daca iti compari emotiile dupa infrangeri sau dupa victorii care emotii sunt mai puternice?

E.D. Desigur atunci cand eu castig o partida emotiile sunt pozitive, iar atunci cand pierd emotiile sunt negative. In cazul meu ambele tipuri de emotii sunt foarte puternice, dar pot sa ma controlez.

A.K. Iti place sa joc sah? Ti-ar placea sa faci altceva?
E.D. Am mai mult de 25 ani in sah si desigur sunt multumita sa fiu sahista, sahul este viata mea si o parte din mine si nu pot sa imi imaginez viata mea fara sah. Dar uneori ma plictisesc de atata sah. Ar fi interesant pentru mine sa incerc alte lucruri, ar fi interesant sa vad daca pot sau nu sa fac si alte lucruri dar inca ma gandesc la asta. Dar in general imi place sa joc sah, imi place procesul, lupta, atmosfera. 

A.K. Te pricepi si la alte jocuri? 
E.D. Imi plac foarte mult jocurile strategice si intelectuale. Imi place sa imi pun mintea la treaba. Imi este foarte usor sa inteleg si sa invat orice fel de joc. Dar aceste jocuri nu ma atrag atat de mult ca sahul, este dificil sa compar orice altceva cu sahul.

A.K. Ce te poate face sa iti pierzi echilibrul in sah si in viata?
E.D. Nimic nu ma poate face sa imi pierd echilibrul in sah. In acelasi moment sunt multe lucruri in viata care ma pot face sa mi pierd echilibrul, nici nu pot sa le numar atat sunt de multe. Cel mai important lucru este sa stiu ca totul este bine in ceea ce priveste familia mea. Atunci cand sunt sigura ca toate persoanele care imi sunt apropiate sunt bine devin mai linistita si joc mai bine.

A.K. Sotul tau este de asemenea sahist, este adevarat? Te intelege mai bine datorita acestui lucru?
E.D. El nu este un sahist activ, este doar un amator foarte pasionat. Este mai mult decat un sahist, probabil. El are grija de tot ce este legat de sah, ba chiar imi analizeaza partidele. Desigur din acest punct de vedere ma ajuta faptul ca ma intelege, intelege ceea ce simt, imi intelege emotiile si tot ceea ce ma preocupa atunci cand joc sah. Dar din alt punct de vedere ma ingrijoreaza deoarece devine destul de nervos atunci cand eu joc.
 

A.K. Ai prieteni printre sahisti, sau acestia sunt mai mult adversari pentru tine?
E.D. Am multi prieteni printre sahisti si suntem adversari doar cand jucam. In afara de sah exista desigur si viata normala. Desigur este dificil sa joci impotriva prietenilor dar nu avem de ales si jucam intotdeauna.


A.K. Esti superstitioasa?
E.D. Cred ca multi sahisti sunt superstitiosi. Eram foarte supersitioasa inainte si asta ma deranja foarte mult.


A.K. Poti sa imi dai unele exemple?
E.D. Ei bine, ma imbracam in aceleasi haine la victorii, sau foloseam acelasi stilou, tot felul de lucruri de genul asta. La un moment dat a aparut o situatie amuzanta: jucam intr-un turneu, si jucam bine, conduceam, si foloseam stiloul meu favorit. Brusc, cerneala din stilou pur si simplu s-a terminat. A fost un dezastru pentru mine! Si cred ca am pierdut in ziua urmatoare. Am inteles ca ma concentram prea mult pe aceste lucruri, am inteles ca nu este posibil sa ma mai gandesc la aceste lucruri, si ca trebuie sa ma opresc daca vreau sa obtin rezultate bune. Iar acum nu ma mai comport asa.

A.K. Care este cel mai bun sfat pe care l-ai primit?

E.D. Tatal meu imi spunea mereu: sahul va tine la tine asa cum o sa-ti pese tie de sah. Cand eram mai tanara nu am inteles ce vroia sa-mi spuna, dar mai tarziu am inteles, avea dreptate.

A.K. Exista o expresie: viata este prea scurta ca sa bei cafea proasta...Cum ai continua aceasta propozitie?
E.D. Imi place sa spun: viata este prea scurta ca sa dormi prea mult! In acelasi timp, imi place foarte mult sa dorm...

 
A.K. Ai visuri despre sah?
E.D.
Am desigur vise despre sah, este imposibil sa nu le vezi. Apropo, nu am vise despre sah in timpul turneelor. Dar mi s-a intamplat sa rezolv un studiu in vis. Imi petrec mult timp incercand sa rezolv studii si nu am reusit sa gasesc solutia in acel studiu. Eram foarte suparata pe mine...M-am dus la culcare si apoi am gasit solutia in vis!

A.K. Ce iti place sa faci in afara de a juca sah?
E.D. Trebuie sa spun ca nu ma simt niciodata plictisita cand sunt singura. Sunt multe lucruri interesante de facut: imi place sa citesc carti, sa rezolv cuvinte incrucisate, sa ascult muzica, sa ma uit la filme. Imi place sa imi petrec timpul cu prietenii, de asemenea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu