miercuri, 2 martie 2011

Hikaru Nakamura in Memphis: interviu cu Omul care a primit Cheia orasului Memphis


http://main.uschess.org/images/stories/CLO/02.11/hikaru/memphislead225.jpg
Nakamura a primit cheia orasului Memphis la primarie.

Hikarucarlead.jpgAlan Kantor (AK): Spune-ne despre excursia ta in Memphis. A fost o inspiratie de moment sau a fost ceva ce ai planuit in avans?
GM Hikaru Nakamura (HN): De-a lungul anilor mi-am facut multi prieteni si cunostinte in Memphis. A devenit practic a doua mea casa atunci cand nu sunt in St. Louis. Asadar nu a fost o inspiratie de moment, abia fusesem in Memphis in decembrie, si imi place sa conduc pe autostrada si sa ascult un radio FM cu geamurile coborate!

AK: Cum te-ai simtit cand ai primit cheia orasului Memphis?
HN: A fost o mare onoare sa primesc cheia orasului Memphis; am primit multe premii, dar acesta cu siguranta este unul dintre cele mai importante deoarece este vorba de un oras care nu este cunoscut pentru activitatea sahista..

AK: Victoria de la Wijk aan Zeea fost realizarea vietii tale?
HN: Faptul ca am castigat Wijk aan Zee a fost cu siguranta cea mai mare victorie de pana acum a vietii mele si va avea mereu un loc special in inima mea indiferent daca voi mai castiga 20 de superturnee sau nu. Totusi, nu as numi acest succes drept cea mai mare realizare a vietii mele, deoarece sunt multe experiente de viata traite in familie de o importanta mult mai mare.

AK: Stiu ca te-ai intors la New York ca sa iti vezi parintii dupa turneu si cred ca le-ai povestit totul despre victoria ta. Care a fost reactia lor? Cum ai sarbatorit victoria?
HN: Parintii mei m-au sprijinit mereu sa joc sah si le voi fi mereu recunoscator pentru asta. Precum multi americani, tatal meu vitreg, Sunil [Weeramantry], a urmarit turneul in intregime astfel incat parintii mei au aflat imediat despre rezultat. Nu am sarbatorit in mod special deoarece atat eu cat si mama mea (Guatemala) abia ne intorsesem din calatorii lungi si epuizante.

AK: Cum este sa joci impotriva unor sahisti mari precum Magnus Carlsen, Viswanathan Anand si Vladimir Kramnik, ca sa numesc doar cativa?
HN: Sa joci impotriva elitei mondiale este cu siguranta o experienta. Atunci cand esti mic si jucatori precum Anand, Kramnik, Kasparov, etc sunt idolii pe care-i admiri, este un vis pur si simplu sa ajungi intr-o zi sa joci impotriva lor. Totusi, asa cum se intampla cu multi oameni proeminenti, la un anumit moment dat incepi sa realizezi ca ei sunt doar oameni pana la urma si trebuie sa te duci si sa-ti faci jocul cand joci impotriva lor.

AK: Inainte de turneu, daca ti-ar fi spus cineva ca vei iesi pe primul loc care ar fi fost reactia ta?
HN: In ultimele turnee, cum ar fi Memorialul Tal sau London Chess Classic, am fost foarte aproape de a iesi pe locul 1, asa ca stiam desigur ca este posibil. In orice caz, pana nu am vazut cu ochii mei clasamentul final nu am crezut ca ies primul.

HikaruCCSCSL.jpgAK: Clubul de Sah si Centrul Educatiei din Saint Louis este cu adevarat superb. Care este rolul tau acolo?
HN: Sunt purtator de cuvant si consilier al clubului de sah. Promovez clubul de cate ori calatoresc si concurez in turnee nationale si internationale.

AK: Datorita imensului tau succes in general probabil ca apari in multe publicatii. Ce simti in legatura cu asta?
HN: Apar in destul de multe publicatii, dar este foarte dezamagitor ca asta se intampla mai mult in Europa. Sper ca pe masura ce ma voi apropia de obiectivul meu final de a deveni campion mondial, presa centrala de aici din SUA va incepe sa-mi acorde atentie.

AK: Se pare ca tu, la fel ca multi alti mari maestrii puternici, jucati mai mult in Europa? De ce asta? Ce turnee joci in SUA?
HN: Majoritatea sahistilor din SUA joaca in Europa deoarece turneele sunt mult mai tari si conditiile sunt mai relaxante. Asta nu inseamna ca sistemul american de disputare a turneelor elvetine nu este benefic. Din mai multe puncte de vedere, sa joci in openuri este extrem de benefic deoarece te ajuta sa joci la victorie cu orice pret fara sa te gandesti la riscuri. Totusi, la un anumit moment toti jucatorii puternici trec de acest nivel iar asemenea riscuri nu mai merg impotriva unui mare maestru cu ELO peste 2600 in Europa.

AK: Stiu ca ai vrea sa ajungi Campion Mondial intr-o zi. Cum te pregatesti pentru acel obiectiv?
HN: Nu ma pregatesc in mod specific pentru acel obiectiv. In prezent ciclul mondial este o brambureala, astfel incat eu ma concentrez pe castigarea de turnee si pe imbunatatirea ratingului ELO. Sper ca lucrurile se vor aseza la locul lor la un moment dat. Chiar daca nu voi reusi sa ajung Campion Mondial, drumul spre titlu va fi destul de interesant!

AK: Am aflat ca nu vei juca anul acesta in Campionatul SUA. Este acest lucru o reactie la retragerea lui Magnus Carlsen din actualul ciclu al campionatului mondial? (rade)
HN: Din contra, am simtit ca avand in vedere ratingul meu actual si faptul ca ma aflu in mod constant in competitie cu sahistii de elita nu mai are sens sa fac un pas inapoi in dezvoltarea mea.

AK: Care este jucatorul tau favorit din toate timpurile?
HN: Bobby Fischer si Garry Kasparov sunt favoritii mei. Fischer a fost mare datorita dedicatiei sale absolute asupra jocului si datorita abilitatii sale imense de a-si zdrobi adversarul atat la tabla cat si psihologic. Kasparov a redefinit jocul de sah prin munca depusa si prin modernizarea pregatirii teoretice.

AK: Cat din timpul tau iti petreci studiului sahului?
HN: Destul de mult zilele astea. Am pauze de 4-5 saptamani dupa turneele majore. Din fericire asta imi permite de obicei sa ma odihnesc total o saptamana sau doua inainte sa ma reapuc sa studiez zi de zi. Pregatirile se intensifica cu o saptamana inainte de urmatorul eveniment major.

AK: Turneele de sah sunt pentru tine ca si o munca. Poti fi stresante. Ce iti place sa faci ca sa te relaxezi? 
HN: Cand nu joc sah, imi place ca in timpul liber sa citesc sau sa ma uit la showuri TV precum “Smallville” sau “The Wire.”

hikarufans.jpgAK: In final, ce sfaturi ai putea sa le dai jucatorilor tineri ce vor sa iti calce pe urme?
HN: Singurul sfat pe care pot sa-l dau e sa munceasca mult si sa joace cu placere. Am vazut multi sahisti care au devenit un pic prea obsedati si isi petrec tot timpul studiind sah. Cred ca asta este in detrimentul lor. Este clar ca toti jucatorii de top din prezent (Ivanchuk este exceptia) sunt persoane echilibrate si relativ normale.

AK: Multumesc, Hikaru, si mult noroc in viitoarele tale competitii, si vom continua sa urmarim drumul tau spre titlul de Campion Mondial!

(SURSA: siteul oficial USCF )

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu