miercuri, 9 martie 2011

Alina Motoc - L'Ami: “Şahul este o parte a vieţii!”

Componentă a clubului sportiv Politehnica Iaşi, Alina este una dintre cele mai bune şahiste ale României


La varsta de 5 ani cei mai multi copii opteaza  pentru un sport ce pune accent pe dezvoltarea  fizica. Ieseanca Alina L'Ami (ex-Motoc) si-a indreptat atunci atentia catre  sportul mintii la indemnul tatalui sau care i-a pus in  fata o tabla de sah. Prin multa munca si ambitie Alina a obtinut de  la o varsta frageda numeroase premii in  cadrul competitiilor la care a participat.


- Alina L'Ami: "Cred ca am deja la 20 de ani de sah  poate chiar mai mult. La 5 ani am fost  inregistrata la Clubul Politehnica, iar la 5 ani si jumatate participam la primul concurs. Imi  aduc aminte ca, jucam cu un domn mai in varsta iar tatal meu venea sa ma sustina, runda inca nu incepuse iar la un moment dat,  adversarul respectiv a spus: 'In regula acum! Lasa-l pe tata sa se aseze ca incepe runda!' La care tata i-a spus ca eu voi juca. El a fost  foarte surprins si am facut remiza, la acea partida. Asa a inceput totul".

Nici nu implinise varsta de 10 ani si Alina  devenea campioana mondiala.
- Alina L'Ami: "La varsta de 8 ani, am devenit  campioana nationala pentru categoria de varsta 10 ani, cu 2 ani mai tanara, dar deja  devenisem campioana. A fost un rezultat  extraordinar pentru mine. Copil fiind sa obtin medalia de aur si apoi am devenit  vicecampioana europeana , tot  pana la  varsta de 10 ani. Cel mai mare rezultat al  meu, campioana mondiala, in Brazilia, tot  la 10 ani".

Sahul nu i-a rapit copilaria, ba din contra  Alina a castigat din plin, pe alte planuri.
  - Alina L'Ami: "Tin minte ca mergeam afara sa ma  joc cu colegii mei, din cartier iar tata iesea  dupa mine cu tabla si sandwichul si ma intreba  daca nu vin in casa. Imi spunea ca nu este nicio problema , vine tabla de sah la tine. Nu pot spune ca imi pare rau, sau ca am suferit. Am avut o copilarie diferita, m-am jucat si eu cu  papusile, ba chiar pot spune ca am fost mult mai fericita pentru ca am calatorit foarte mult,  mi-am facut multi prieteni, in toata lumea, din Asia pana in America si toata  Europa".

De curand ieseanca a inceput sa aseze pe hartie experienta acumulata in acest sport. Articolele sale sunt traduse in mai multe limbi  ca olandeza, germana si ceha.
- Alina L'Ami: "Recent am inceput sa scriu. Imi place foarte mult, am atata experienta ca sahista de peste 20 de ani. Am terminat si psihologia in urma cu 2 ani si imi place foarte mult sa scriu articole combinate, despre sah  si psihologie pentru ca sunt foarte multi spotivi care au nevoie mai ales din sah, care este un sport in care iti folosesti mintea, in care  trebuie sa gandesti si sa ai nervii foarte tari.  Nu sunt multi care sa se axeze sau care sa se dedice partii psihologice care este un  defect major mai ales, pentru cei care doresc  sa obtina rezultate performante".

Alina si-a ales si sotul tot din lumea sahului, mai precis din Olanda.
- Alina L'Ami: "Mi-am gasit sot in acelasi domeniu,  altcineva nu m-ar fi inteles, cu toate drumurile pe care le fac, cu antrenamentele de zi cu zi, iar el fiind mare maestru international face acelasi lucru ca si mine. Mergem la turnee impreuna si este mult  mai frumos".
Cat timp trebuie acordat sahului pentru a face performanta? - Alina L'Ami: "In mod normal, daca vrei rezultate foarte bune in sah iti trebuie cel putin 5-6 ore  de sah pe zi, de pregatire. Asta pentru ca, si creierul este un muschi, care, daca nu este antrenat te paraseste cand iti este lumea mai draga. Trebuie sa fiu mereu conectata la sah, la ceea ce se joaca in lume, tot timpul trebuie sa te reinventezi si sa joci la valoarea ta maxima".

Fiecare competitie este o reduta ce trebuie  cucerita. Alina  L'Ami a avut mereu sprijin, atat moral cat si  material, pentru a face fata provocarilor.
- Alina L'Ami: "In perioada urmatoare, voi participa la Campionatele Europene  de seniori, acesta inseamna ca voi  participa si voi concura importiva baietilor. Este un concurs foarte dificil. Sper sa rezist cat  mai mult, sa supravestuiesc intr-un  cuvant, dar este foarte important pentru mine  deoarece voi putea invata foarte mult . Sper sa gasesc sponsori sa particip la  Campionatul European de senioare, in Georgia. Desi sunt convinsa ca persoana care m-a  ajutat de fiecare data, de cand am fost mica si  pana acum, domnul Stefan Hanganu ma va sprijini in continuare, la fel si clubului care m-a spijinit si am reusit sa ma mentin".

Incheiem acest reportaj cu un citat care i se  potriveste de minune Alinei L'Ami. William Napier a spus ca "viata nu este indeajuns  de lunga pentru sah, dar aceasta este vina vietii,  nu a sahului".
(TELE M IAŞI: Cristina Damian/Marian Anicule).

Scris de Dan Teodorescu pe http://www.sport365.ro


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu