joi, 16 decembrie 2010

Viktor Moskalenko: "Au mai ramas doar cativa 'magicieni' in sah!"

Acum doua luni la Univé Open din Hoogeveen unul dintre participanti a fost marele maestru nascut in Ucraina Viktor Moskalenko (nascut 1960, Elo 2587) – un nume binecunoscut in lumea sahului mondial. Editorul New in Chess Peter Boel i-a luat cu aceasta ocazie un interviu pe marginea noi sale carti The Wonderful Winawer si despre cateva alte subiecte..
Viktor Moskalenko


Alexei Shirov (stanga) si Viktor Moskalenko in timpul Univé Chess Tournament din octombrie 2010 din Hoogeveen, Olanda | foto New in Chess


Moskalenko a devenit Mare Maestru in 1992. In 1987 el era deja Campion al Ucrainei. In 1992 el a castigat 7 turnee om cateva luni si a iesit pe 1-2 impreunca cu Vasily Ivanchuk la Casino Masters din Barcelona, 2005. Moskalenko a lucrat de asemenea cu Ivanchuk, si este un cunoscut si apreciat antrenor in noua sa tara, Spania, unde locuieste in apropiere de Barcelona impreuna cu sotia Tatiana si fiica Lyudmila.

Viktor, acum doi ani ai scris cartea de succes "The Flexible French". Acum ai scos a doua carte despre Apararea Frnceza: "The Wonderful Winawer". De ce?
"The Wonderful Winawer" este o urmare logica la "The Flexible French". Aceasta carte trebuia sa fie scrisa. Eu insumi am castigat numeroase partide cu Negrul in aceasta deschidere. In carte sunt prezentate toate structurile care sunt atat de tipice pentru intreaga Aparare Frnceza. Varianta este foarte complexa, si este foarte populara din nou zilele astea. Inainte ca sa fie publicata, cartea era deja anuntata pe siteul New In Chess impreuna cu cateva pagini-fragmente din ea, discutiile pe forumuri incepusera deja, spre exemplu pe www.chesspublishing.com.

Cartile tale nu contin doar variante sau explicatii, in ele apar multe elemente aditionale, precum poze, glume, nume noi pentru variante samd. Care este filozofia din spatele unei asemenea abordari?

Cred ca o carte buna de deschideri consta in trei, de fapt patru factori: in primul rand trebuie sa contina analize imbunatatite ale variantelor principale si un numar de idei noi; in al doilea rand trebuie sa ofere structuri, stalpii de sustinere pentru variante. In al treilea rand, cartea trebuie sa fie placuta la citit, iar pentru aceasta este nevoie de elemente precum cele de mai sus, nu doar de variante seci. Exista o anumita varianta pe care am numit-o ‘The Black Queen Blues’ deoarece in ea apar unele mutari 'lungi' cu dama neagra. In aceasta varianta nu trebuie invatate secvente fortate de 25 de mutari pe de rost, este mai important sa intelegi ideea din spatele ei. Apoi poti sa o joci intr-un fel de ritm, si asta mi-a amintit de un blues bun.
Al 4-lea factor este editura, care da formatul cartii, adauga poze bune etc. In ultimii patru ani am scos 4 carti la New In Chess ("The Fabulous Budapest Gambit", "The Flexible French", "Revolutionize your Chess" si "The Wonderful Winawer") si sunt foarte fericit cu aceasta colaborare. Cartile scoase de New In Chess au intotdeauna ceva special.
Anish Giri and Maxime Vachier-Lagrave with Viktor Moskalenko
Anish Giri si Maxime Vachier-Lagrave cu Viktor Moskalenko
in octombrie in Hoogeveen | foto New in Chess

Pentru aceasta carte l-ai consultat pe marele expert in franceza Viktor Kortchnoi. Poti sa ne spui mai multe despre asta?

Viktor m-a sunat la inceputul acestui an. El mi-a spus ca i-a placut cartea mea The Flexible French si un numar de alti GM i-au spus ca le-a placut si lor de asemenea. Am vorbit mai mult despre Franceza si el m-a intrebat de ce pun atat de multe noutati in cartile mele! Asta s-ar putea sa nu fie atat de inteligent pentru un sahist profesionist. Dar eu sunt lenes, nu studiez atat de mult. Sa lucrez la cartile mele este pentru mine o cale sa studiez deschiderile! Kortchnoi mi-a dat multe informatii despre experientele sale cu Apararea Franceza si multe din acestea au fost incorporate in The Wonderful Winawer. El a scris de asemenea o prefata, in care spune ca eu 'scriu cu sufletul' si ca variantele pe care eu le recomand ar trebui incercate de catre cititori. Cred ca este un compliment foarte mare, mai ales ca este venit din partea lui Kortchnoi, care poate fi foarte critic cu autori de carti de sah.

 Cartile tale de deschideri au avut foarte mult succes. A 3-a carte a ta, "Revolutionize Your Chess", a cauzat unele controverse. Sistemul pe care il propui a fost prvit cu scepticism. Ce crezi despre aceste critici?

Aceasta carte este incercarea mea de a aduce ceva nou in sah. In ziua de azi sahul are o mare problema, o problema de generatie, as spune. Au mai ramas doar cativa 'magicieni' in sah, nume ca Shirov, Ivanchuk, Aronian, Anand si tanarul 'model' Magnus Carlsen. Dar exista in schimb o intrega armata de jucatori "cu computerul". In "Revolutionize your Chess" am scris despre faptul ca Botvinnik a spus ca sahul este arta analizei,  dar acum este mai mult arta analizei pe computer. Acest lucru nu este bun pentru progresul omului, deoarece lucrul cu computerul adoarme mintea omului. Ne pierdem individualitatea in acest mod. Aceasta cartea a fost modul meu de a incerca sa trezesc oamenii. A fost un mesaj. Nu pretind ca vreau sa salvez lumea si nu vreau sa fiu un fel de Don Quixote. Dar computerele tind sa bage lenea in oameni si sunt o capcana pentru mintea omului. Ar trebui sa ne punem mintile la munca din nou. Aici, in Hoogeveen, Tiviakov a pierdut la Shirov deoarece Rybka nu a vazut mutarea 14.d5, cel putin nu timp de 15 minute.
Shirov-Tiviakov

Shirov-Tiviakov, Hoogeven 2010 14.d5!! (PUTETI VEDEA PARTIDA AICI!)

La fel s-a intamplat si in faimoasa partida 8 dintre Leko si Kramnik din 2004, desigur, unde Leko a castigat intr-un Marshall taios cu o mutare pe care computerul nu a vazut-o. Intr-un fel toate cartile mele sunt in mod intentionat provocatoare. Unii au scris despre cartea mea: "O carte buna, o descidere rea.". Dar asta este doar ceea ce spune computerul; nu despre asta este vorba. Am vrut ca aceasta carte sa fie un fel de reanimare a sahului romantic. Iar in "Revolutionize your Chess" am vrut sa ofer cititorului o modalitate de a analiza fara computer- si de a gandi pentru el.

In acea carte prezinti un sistem pentru sahisti. Daca oferi un sistem care acopera toate aspectele sahului, atunci unde mai ramane loc pentru creativitate?

Creativitatea sta in felul in care sunt folosite cele 5 elemente descrise in carte.Sunt multe moduri diferite in care se pot combina. Si de asemenea este acordata multa atentie catre aspectele individuale ale jucatorului, factori psihologici etc. Un comentariu absolut al unei singure mutari nu este posibil, dupa cum sugereaza computerul. Intotdeauna sunt posibile diferite interpretari. Iar in acest joc, precum in viata, daca vrei sa obtii ceva, concentrarea este cheia.

VA URMA

(SURSA: CHESSVIBES)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu