miercuri, 1 decembrie 2010

Dvoretsky: "In 1995 Topalov era foarte slab la finaluri" (4)




The big Dvoretsky interview, part 2AICI PUTETI CITI PARTEA I
AICI PUTETI CITI PARTEA III

Acum interviul se muta catre vastul subiect al progresului in sah. Credeti ca exista abordari diferite pentru niveluri de joc diferite? Cineva care vrea sa progreseze de la 2000 la 2200 are cu adevarat nevoie de lucruri diferite decat, sa zicem, cineva care este IM si vrea sa devina GM, spre exemplu?

Aici ar trebui sa spun poate unele lucruri generale care sunt legate de multe intrebari. In primul rand, prin unele intrebari oamenii incearca sa obtina unele recomandari concrete- ce ar trebui sa fac la acest nivel, sau la nivelul celalalt, asta sau aia. Ar trebui un jucator tanar sa studieze partidele lui Morphy, sau ar trebui sa aiba un alt nivel, ar trebui sa studieze alti jucatori, si tot asa, sau alte sfaturi concrete, ce ar trebui sa faca daca are un anume nivel. Un asemenea sfat este pur si simplu imposibil de dat. Oamenii sunt foarte diferiti si sunt multe cai spre succes. Este important sa urmezi principiul corect dar nu este o cale corecta pentru un jucator concret. O sa va spun o mica istorioara pe care am citit-o intr-o cartea ruseasca din anii '20 sau '30. In Uniunea Sovietica exista un foarte bun pedagog, Anton Makarenko. El a lucrat cu copii dificili si a avut destul de mult succes. La un moment dat el a scris o carte despre munca lui si a devenit foarte popular. Numele sau a devenit foarte faimos in Rusia si multi oameni au inceput sa-i scrie, cerandu-i sfatul. 'Fiul meu a facut asta si asta, unele lucruri rele, si cum ar trebui sa reactionez, ce ar trebui sa fac intr-o asemenea situatie'. El a raspuns ceva de genul: ‘OK, ce pot sa spun este: nu stiu cum este vremea in acest moment.' Asa ca, vedeti, recomandarile concrete depind de atat de multe detalii concrete incat este imposibil sa dam recomandari atat de generale, ce trebuie sa faca el, ce trebuie sa studieze. Toate aceste recomandari concrete sunt absolut ridicole. Poti sa recomanzi asta, poti sa recomanzi aia, si multe lucruri pot fi corecte. Asa ca toate intrebarile de genul asta nu au raspuns. Dar sfaturi generale despre ce trebuie facut, OK, am incercat sa dau in toate cartile mele, cum sa progresam in diferite parti ale jocului. Dar un jucator ar trebui sa decida de unul singur unde este mai slab, unde este mai puternic, ce fel de defecte ar trebui sa elimine, ce fel de joc ar trebui sa dezvolte, ce deschideri i se potrivesc mai bine, conform personalitatii sale, abordarii sale, memoriei sale, samd. Uneori oamenii pun intrebari cum ar fi: ce ar trebui sa fac, asta sau altceva? Ar trebui sa joc variante principale sau unele linii secundare, ar trebui sa ma concentrez pe tactica sau pe jocul pozitional, ar trebui sa joc mai mult sau sa studiez mai mult, si tot asa. Din nou, nu exista raspuns la o asemenea intrebare. Raspunsul corect este: ar trebui facute toate intr-o anumita proportie. Dar principala problema este proportia- aceasta proportie depinde de personalitatea fiecarei persoane, asa ca, din nou, nu exista raspuns corect. Depinde de jucatorul insusi, sau de antrenorul lui, sa decida ce e corect in acest caz concret. Sa pui o asemenea intrebare generala de tipul 'ce este mai bine, asta sau aia' este pur si simplu o abordare gresita.

Acum ceva timp, am dat peste un interviu cu GM Malakhov unde mai mult sau mai putin el spune ca pentru un jucator cu ELO de peste 2700 studiul finalurilor este o pierdere de timp, si ca pregatirea noutatilor in faza deschiderii este mult mai eficienta. Aceste afirmatii au parut destul de socante: pana acum orice antrenor pe care l-am avut sau despre care am citit a spus opusul. Care este opinia dumneavoastra? Este un adevar acolo? Daca da, coneaza doar pentru jucatori cu ELO 2700+?

Pentru el poate ca studiul finalurilor este o pierdere de timp, deoarece el este un foarte bun jucator de finaluri! Dar asta nu inseamna ca deschiderea este cel mai important lucru pentru el. Poate nu este foarte bun in pozitii taioase, cu multe lovituri tactice samd, asa ca poate ca el nu are nevoie sa lucreze la finaluri deoarece are alta directie de lucru in afara de studiul deschiderilor, la fel ca multi alti jucatori.
Malakhov wins European Rapid Championship

Vladimir Malakhov dupa ce a castigat medalia de aur la Campionatul European de Sah Rapid din Varsovia, Polonia 2009

Bun, mai intai despre deschideri. Este adevarat faptul ca atunci cand un sahist devine din ce in ce mai puternic, timpul pe care si-l petrece la deschideri creste intr-una. Asa ca pentru jucatori mai tineri, pentru jucatori nu prea puternici, este mult mai important sa lucreze in alte directii. Cand un sahist devine foarte puternic, deschiderile devin foarte importante pentru el, este adevarat. Pe de alta parte asta nu inseamna ca deschiderile sunt totul pentru el, chiar si pentru un jucator de top. Unii jucatori de top au probleme serioase care-i impiedica sa obtina cel mai bun rezultat de care sunt capabili. Sa va dau cateva exemple. Bronstein nu a castigat meciul sau pentru Campionatul Mondial impotriva lui Botvinnik; meciul s-a incheiat la egalitate. Botvinnik nu mai jucase de 3 ani, era neantrenat si deschiderile sale erau mai rele la acel moment decat cele ale lui Bronstein, dar totusi Bronstein nu a castigat. Ambii jucatori au castigat 5 partide. Asadar Bronstein a pierdut 5 partide; 3 din acestea 5 partide le-a pierdut in urma unor finaluri egale, de remiza. Asa ca daca ar fi fost mai bun la finaluri el ar fi devenit Campion Mondial. 3 din 5 partide erau finaluri de remiza; cred ca asta este destul de impresionant. Recent, in timpul Olimpiadei Sahului din Khanty-Mansiysk, marele maestru Lev Psakhis a dat un interviu, un interviu destul de inteligent. El a spus ca in opinia sa 99% dintre sahisti au nevoie sa lucreze la finaluri, dar ei nu inteleg asta. OK, poate 99% este prea mult, si de asemenea poate ca nu este vorba neaparat de finaluri, mai sunt si alte probleme, dar totusi. OK, de ce au devenit deschiderile mai importante? Doar pentru ca studiul finalurilor si munca in alte zone nu au final. OK, daca studiezi finalurile bine, nu ai nevoie prea mult sa mai lucrezi la ele. Daca studiezi finalurile bine si iti dezvolti o tehnica de final, nu are prea mult sens sa studiezi finaluri intr-una, deoarece stii cele mai importante lucruri care te vor ajuta in timpul unei partide practice. Sa inveti in plus cateva lucuri pe care nu le vei folosi niciodata, si care nu te vor ajuta sa iti dezvolti intelegerea, nu este atat de important, este adevarat. Deschiderile sunt un teritoriu infinit. Este un spatiu mare aici pentru imbunatatirea jocului unui jucator. Pe de alta parte toata lumea lucreaza la finaluri; este imposibil sa nu lucrezi la deschideri. Te pregatesti pentru o partida si analizezi unele deschideri. Ai jucat o partida si analizezi ce s-a intamplat si cum sa-ti imbunatatesti jocul. Te uiti la partide pe Internet sau la unele turnee si un mare maestru joaca o deschidere care este interesanta pentru tine, o verifici si o analizezi pentru tine, si tot asa. Toata lumea lucreaza la deschideri, si nu este vorba de faptul daca ar trebui sa faci altceva si nu deschideri, pentru ca lucrezi oricum si la deschideri. Problema este sa lucrezi la ceva care sa te ajute sa-ti dezvolti alte calitati in afara de deschideri. OK, un alt exemplu. In 1995 marele maestru Topalov era foarte slab la finaluri. Managerul sau Danailov mi-a spus ca Topalov nu are incredere cand intra in finaluri, si chiar evita uneori sa intre in finaluri favorabile. Asa ca am aranjat o sesiune de antrenamente la Moscova, am lucrat doar 12 zile. Dupa aceasta sesiune de antrenamente Topalov a castigat majoritatea turneelor pe ca le-a jucat in urmatorul an. El a castigat, daca imi amintesc corect, 80 de puncte ELO si a ajuns pe locul 3 in listele ELO. Asa ca, vedeti, el era un mare maestru foarte puternic dar chiar si la un asemenea nivel a fost foarte important sa lucreze la finaluri deoarece era punctul sau slab.
Care este cel mai important lucru de care are nevoie cineva pentru a progresa in sah, in afara de munca grea?
Ar trebui urmate unele principii ale muncii rationale. Nu pot sa mentionez toate principiile dar voi mentiona cateva chiar acum. Spre exemplu, imi place foarte mult o propozitie pe care am citit-o intr-o carte a unui mare pedagog in matematica, George Pólya. El a scris unele carti mari, si una  dintre ele imi place foarte mult: Mathematical Discovery. El investigheaza problema dezvoltarii creativitatii in matematica dar unele din ideile sale pot fi implementate pentru sah de asemenea. Sahul poate fi vazut ca un talent practic, ca o ocupatie precum mersul pe bicicleta, sau canatul la pian, sau ceva de genul asta. Cum sa progresezi? Ca in orice alt domeniu. Trebuie sa urmezi teme recurente bune, sa studiezi exemple bune, sa te antrenezi. Foarte simplu. Sa studiezi teme recurente bune inseamna sa studiezi carti bune, articole bune, sa incerci sa scoti cele mai bune lucruri care sa te ajute. Trebuie sa te antrenezi, in orice domeniu practic. O fac in toate lectiile mele, cu toti elevii mei. Este o parte naturala a muncii normale in sah: sa te antrenezi. Deoarece sahul nu inseamna doar cunostinte, ci si calitati. Dar aceste calitati nu apar automat daca nu studiezi ceva. OK, pot sa studiez totul despre condusul unei masini, dar daca nu ma antrenez sa conduc, desigur ca as conduce foarte prost. Acelasi lucru se aplica in orice alt domeniu. Scolarii rezolva o multime de exemple la matematica, exercitii. Fotablistii se antreneaza intre jocuri practic in fiecare zi si repeta aceleasi exercitii intr-una, deoarece au nevoie sa-si dezvolte calitati noi sau cel putin sa-si pastreze calitatile pe care le au deoarece fara antrenamente ar deveni mai slabi. La fel si in sah: daca studiezi ceva trebuie de asemenea sa muncesti ca sa sprijini studiul efectuat. In afara de cunostinte pentru sahisti sunt de asemenea importante calitatile practice, unele foarte de baza cum ar fi calculul variantelor, imaginatia, sa vezi idei neasteptate, sa evaluezi rapid o pozitie samd. Sunt multe calitati care pot ajuta un jucator sa joace orice partide, si daca e slab in vreo zona este foarte important sa se antreneze in acea zona. Asadar, acestea sunt cateva principii de baza, foarte imporante, care trebuiesc urmate de catre oricine vrea sa aiba succes in sah.

VA URMA
(SURSA: CHESSVIBES) 

AICI PUTETI CITI PARTEA V

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu